Kruche ciasteczka - pisanki

4/07/2017 Unknown 0 Comments


Wielkanoc już tuż tuż, dlatego na blogu zaczyna robić się świątecznie. Przedstawiam Wam przepis, do którego zainspirowała mnie książka Igi Sarzyńskiej "Moje cztery pory roku", o której pisałam tutaj. Kruche ciasteczka w kształcie pisanek pięknie będą się prezentować na wielkanocnym stole, świetnie też nadadzą się jako świąteczny prezent :)


Składniki: (na 2 blaszki ciastek)

Ciastka:

  • 200 g mąki krupczatki
  • 100 g mąki pszennej
  • 100 g masła
  • 70 g smalcu
  • 2 żółtka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 20 g cukru
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • 1/3 szklanki kwaśnej śmietany

Lukier:

  • 2 białka
  • około 400 g cukru pudru
  • 20 ml soku z cytryny
  • opcjonalnie: odrobina różnych barwników (ja używam w proszku)

Do dekoracji:

  • 250 g lukru plastycznego (może być w różnych kolorach)

Wszystkie składniki na ciastka umieszczamy w misce i szybko wyrabiamy, aż ciasto będzie jednolite. Zawijamy w folię spożywczą i wkładamy do lodówki na około 1 godzinę, tak aby ciasto schłodziło się na tyle, że łatwo je będzie rozwałkowywać. Po tym czasie wyjmujemy ciasto z lodówki i rozwałkowujemy na grubość około 3-4 mm. Z ciasta wykrawamy ciasteczka w kształcie pisanek (ja korzystałam z szablonu wyciętego z papieru, przykładałam go do ciasta i wycinałam ciasteczka nożem). Gotowe ciasteczka układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 10-12 minut, aż ładnie się zezłocą. Upieczone ciastka wyjmujemy z piekarnika i studzimy. 
Kiedy ciastka są już zimne, przygotowujemy lukier królewski. W misce umieszczamy białka i cukier puder i miksujemy przez około 10 minut do uzyskania błyszczącego lukru. Następnie dolewamy sok z cytryny i dokładnie mieszamy. Lukier możemy podzielić na kilka części i dowolnie zabarwić. Gotowy lukier przekładamy do rękawa cukierniczego z prostą, wąską tylką.
Lukier plastyczny delikatnie wyrabiamy w dłoni a następnie rozwałkowujemy na grubość około 1-2 mm. Z tak rozwałkowanej masy wycinamy kształty pisanki (takie jak ciastka). Nakładamy na ciastko lukier królewski (z rękawa) robiąc obwódkę, około 0,5 cm od krawędzi. Na to nakładamy wyciętą pisankę z lukru plastycznego i dociskamy, żeby dokładnie się przykleiła. Postępujemy tak z każdym ciastkiem, Kiedy już wszystkie są gotowe ozdabiamy je dowolnie różnymi kolorami lukru królewskiego.

Smacznego!

PS. Będzie mi niezmiernie miło jeśli zrobicie zdjęcia swoich małych dzieł i prześlecie do mnie :)


Zobacz także

0 komentarze: